8 گام ساده برای ثبت شرکت و ثبت برند

8 گام ساده برای ثبت شرکت و ثبت برند

[ad_1]

 

تعریف شرکت و لزوم ثبت آن

به طور کلی باید بدانیم که یک شرکت از اجماع دو یا چند شخص حقیقی و یا حقوقی با درصدی از سهام شرکت و به عهده گرفتن بخشی از مسئولیت شرکت با هدف کسب درآمد و سود­دهی بعد از کسر هزینه ها تشکیل می­شود. اگر هدف شرکت تجارت و یا امور تجاری نباشد شرکت حقوقی و یا مدنی نامیده می­شود.

اگر شما در ابتدای راه اندازی یک شرکت با تعریف آنچه گفته شد هستید، لازم است اقدامات لازم جهت ثبت شرکت خود را شروع نمایید. زیرا شما با ثبت شرکت خود اقدام به ثبت سابقه فعالیت خود، فراهم کردن امکان عقد قرارداد با ارگان های دولتی و دریافت و اعطای نمایندگی از برند های معروف، اعتماد سازی و جلب اعتماد افرادی که به نحوی می­خواهند  با شما همکاری داشته و جلوگیری از سودجویی افرادی که ممکن است از نام و اعتبار برند شما سوءاستفاده نمایند، می­کنید.

ثبت شرکت مانند هر فرآیند اداری دیگری دارای اصول و قواعد خاصی است که باید به صورت مرحله به مرحله انجام پذیرد. در گذشته جهت ثبت شرکت و انجام مراحل مربوطه مراجعه حضوری به سازمان ثبت شرکت ها امری ضروری بود ولی اکنون می­توان تنها با مراجعه به سایت سازمان ثبت شرکت ها امور مربوط به ثبت شرکت را به صورت غیرحضوری انجام داد. امور مربوط به ثبت شرکت به صورت غیرحضوری هم توسط صاحبان شرکت و هم توسط دفاتر ثبت شرکت قابل انجام می­باشد. تصمیم به این امر که این امور توسط شما و یا افراد دارای تخصص و تجربه در این مورد انجام شود به عهده شماست ولی لازم است بدانید هزینه ثبت برند و ثبت شرکت در این دو حالت متفاوت خواهد بود. قاعدتاً افراد دارای تخصص در این زمینه می­توانند باعث کاهش هزینه انجام شده در زمینه ثبت شرکت شوند.

راهنمای ثبت شرکت و ثبت برند در 8 گام ساده

در گام اول توصیه می­کنیم از افراد دارای تخصص و تجربه در امور ثبت شرکت مشاوره بخواهید. کارشناسان متخصص در این زمینه می­توانند راهنما و مشاور شما در تمامی امور مربوط به ثبت شرکت، مدارک مورد نیاز، هزینه ثبت برند، تنظیم اظهارنامه  و … باشند.

گام دوم اقدام به انتخاب نامی مناسب برای شرکت و یا برند شماست. این نام باید علاوه بر جذاب و گیرا بودن به گونه ای معرف محصولات یا خدمات شما باشد. ضمن این که از قبل شرکتی با نام مدنظر شما نیز ثبت نشده باشد، برای اطلاع از این موضوع تنها کافی است عبارت سایت شناسه ملی را در گوگل جست و جو کنید و بعد در قسمت نام شخصیت نام پیشنهادی خود را وارد نمایید. در صورتیکه این نام از قبل ثبت نشده باشد نتیجه جست و جویی برای آن نمایش داده نخواهد شد و بدون هیچ مشکلی امکان ثبت آن برای شما فراهم خواهد بود.

گام سوم جمع آوری مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند  و ثبت شرکت می باشد. مدارک مورد نیاز شما با توجه به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید (شرکت با مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام و… ) متغیر خواهد بود. به عنوان مثال این مدارک برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود شامل: اصل کارت ملی تمامی سهامداران، کپی برابر اصل شده شناسنامه تمامی شرکاء، تقاضانامه ثبت شرکت تکمیل و امضا شده توسط تمامی سهامداران، شرکت نامه در 2 برگ تکمیل و امضا شده توسط تمامی سهامداران، اساسنامه در 2 جلد تکمیل و امضا شده توسط تمامی سهامداران، صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره در 2 نسخه با امضای تمامی سهامداران، اخذ مجوز در صورت نیاز و گواهی عدم سوء پیشینه تمامی اعضاء می باشد.

بیشتر بدانیم: قیمت سئو سایت در سال 99 چقدر است؟

در گام چهارم بعد از آماده سازی تمامی مدارک فوق ( تاًکید می­گردد بسته به نوع شرکت مدارک مورد نیاز متفاوت خواهد بود.) لازم به بارگذاری این مدارک در سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir و تکمیل نمودن تمامی اطلاعات مورد نیاز می­باشد. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی متقاضی، اینکه اصیل است یا وکیل ، وارد نموندن اسامی انتخابی برای شرکت ( تا پنج نام بر اساس الویت) و… می­باشد. بعد از پرنمودن تمامی فیلدهای مورد نیاز یک شماره ثبت از طریق سامانه در اختیار شما قرار خواهد گرفت که به این شماره جهت انتشار آن در روزنامه نیاز خواهید داشت.

در گام پنجم بعد از بارگذاری و دریافت شناسه ثبت از سامانه اداره ثبت شرکت ها نیاز است با مراجعه به دفاتر ثبت شرکت گواهی امضاء ارائه گردد و صاحبان امضاء مجاز نیز دفتر مخصوص را امضا نمایند. ثبت در این دفاتر دقیقاً مانند ثبت در دفترخانه رسمی می باشد زیرا بر اساس ماده پنج اصلاح آیین نامه ثبت شرکت ها دفاتر ثبت شرکت در تهران و همچنین دفاتر ثبت شرکت در شهرستان ها در موضوع ثبت شرکت دارای اعتبار یکسان با دفتر خانه های رسمی می­باشند.

در گام ششم نوبت به تنظیم اظهارنامه و ارسال آن جهت ثبت برند به اداره علائم تجاری می­رسد. خوب است تنظیم این اظهار نامه توسط افراد متخصص انجام پذیرد تا با دانش و تجربه خود بهترین اظهارنامه ممکن را تنظیم نمایند. اداره مالکیت معنوی در تاًیید و یا عدم تاًیید اظهار نامه شما نقشی اساسی دارد.

بعد از ثبت اظهارنامه در گام هفتم مبلغی جهت روزنامه رسمی از طریق اینترنت بانک پرداخت می گردد تا نام برند شما در روزنامه رسمی طی مدت 10 روز انتشار یابد. بعد از انتشار این روزنامه رسمی مهلتی 30 روزه جهت اعتراض احتمالی به نام برند ثبت شده توسط شما در­نظر گرفته می­شود. در صورتیکه که در این مرحله اعتراضی صورت نپذیرد می­توانید وارد پرونده خود در سایت اداره مالکیت معنوی شده و شماره اظهارنامه خود را وارد کرده مبلغ نهایی را پرداخت کنید تا یک پروانه دارای مدت 10 ساله برای شما صادر گردد.

در گام هشتم نوبت به چاپ آگهی دوم در روزنامه رسمی می­رسد. هزینه این مرحله نیز مانند آگهی اول روزنامه رسمی باید به صورت اینترنتی پرداخت گردد. بعد از صدور آگهی دوم و گذشتن مدت زمانی 10 روزه باید خود شخص و یا وکیل مربوطه با تمامی مدارک شامل مدارک ثبت نام اولیه، آگهی روزنامه رسمی اولیه و آگهی ثبت دوم حضوراً به اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه نماید و درخواست صدور پروانه و مالکیت 10 ساله برند خود را ارائه نماید.

و درنهایت گواهی مربوط به ثبت شرکت شما صادر خواهد شد که دارای اعتبار 10 ساله می­باشد.

در این مقاله تلاش شد تا حدودی اطلاعاتی در مورد مفهوم شرکت و مراحل ثبت آن  ارائه گردد. در نظر داشته باشید با مشورت با کارشناسان موسسات ثبتی تمامی این مراحل با سهولت و سرعت بیشتر و هزینه کمتری برای شما به انجام خواهند رسید. ثبت شرکت امری حیاتی برای اعتبار بخشیدن به شرکت شما و آسوده نمودن خیال شما برای مدت زمانی 10 ساله می­­باشد.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *