مصرف منیزیم در دوران بارداری

[ad_1]

منیزیم بارداری دوران فارماکالا

منیزیم یک ماده مهم معدنی است که در بسیاری از واکنش های بدن نقش داشته و کمبود آن باعث ایجاد عوارض مهمی در انسان می شود.  منیزیم یکی از موادی است که گرچه در بسیاری از مکمل های دارویی یا ترکیبات غذایی حضور دارد اما برای بسیاری از افراد ناشناخته است. در دوران بارداری، بدن به منیزیم بیشتری نیاز دارد و باید از دریافت کامل این ماده اطمینان حاصل نمود. در عین حال که پژوهش ها مصرف قرص منیزیم در بارداری را مفید می دانند، اما استفاده از آن بدون مشورت پزشک صحیح نیست؛ زیرا مصرف بی رویه این ماده معدنی عوارض جانبی به همراه دارد و می تواند منجر به مسمومیت گردد. در ادامه تلاش گروه فارماکالا بر این است که به فواید منیزیم در بارداری و یا خطرات آن بپردازد.

در طول بارداری نیاز بدن به منیزیم افزایش می یابد. منیزیم نقش انسولین را برای بدن بازی می کند و از این رو برای حفظ سطح قند خون ضروری می باشد. منیزیم به رشد دندان ها و استخوان ها کمک کرده و سطح کلسترول خون را تنظیم می نماید. فواید دیگر مصرف منیزیم در بارداری به شرح زیر است:

همکاری منیزیم و کلسیم: این دو ماده معدنی در کنار هم تاثیر گذار هستند. منیزیم در کنار کلسیم به تحریک انقباض عضلات کمک می نماید.

کاهش احتمال پوکی استخوان: سطوح کافی از منیزیم و کلسیم به کاهش آسیب استخوانی در سال های بعدی زندگی کمک می نماید.

کاهش گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات در طول بارداری بسیار رایج می باشد. منیزیم گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و همچنین یبوست را درمان می کند.

تسهیل فرایند زایمان: منیزیم، سطح فشار خون را تنظیم کرده و آستانه تحمل درد را بهبود می بخشد؛ در نتیجه با جذب منیزیم بیشتر، زایمانی راحت تر خواهید داشت.

کاهش حالت تهوع: منیزیم می تواند حالت تهوع را درمان کند که رایج ترین نوع آن، حالت تهوع صبحگاهی می باشد.

درمان سردرد: مکمل های منیزیم ممکن است شدت سردرد های میگرنی را کاهش دهند.

کاهش احتمال فلج مغزی نوزاد: طبق تحقیقات انجام گرفته در استرالیا، سولفات منیزیم باعث کاهش احتمال فلج مغزی در نوزادان می شود.

مقدار منیزیم مورد نیاز در بارداری

 

 

مقدار منیزیم مورد نیاز در طول بارداری 350 تا 360 میلی گرم می باشد. اگر بین 19 تا 30 سال دارید، به 350 میلی گرم منیزیم احتیاج دارید و اگر سنتان بیشتر از 30 سال می باشد، 360 میلی گرم منیزیم در روز احتیاج خواهید داشت. ممکن است نتوانید به مقدار کافی منیزیم مصرف نمایید؛ بنابراین توصیه می شود در کنار مصرف غذاهای منیزیم دار از مکمل های منیزیم نیز استفاده کنید.

عوامل موثر بر جذب منیزیم

اگر پزشک به شما مصرف قرص منیزیم در دوران بارداری را توصیه کرده، اطلاع از موارد موثر بر جذب آن بسیار مهم است. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی فقط 30 الی 40 درصد منیزیمی که از طریق رژیم غذایی مصرف می کنیم، جذب بدن می شود. بدن انسان تقریباً 25 گرم منیزیم دارد که 50 تا 60 درصد آن در استخوان ها ذخیره و بقیه در بافت های نرم بدن یافت می شوند. کمتر از 1 درصد از کل منیزیم مصرفی انسان در خون وجود دارد. تقریباً روزانه 120 گرم منیزیم از ادرار دفع می شود. کلیه ها نقش مهمی در تنظیم تعادل منیزیم در بدن دارند.

سوء مصرف الکل، بیماری های دستگاه گوارش، دیابت نوع دو و سن همگی در توانایی بدن جهت جذب منیزیم تاثیر گذار هستند. این عوامل احتمال ابتلا به کمبود منیزیم را افزایش می دهند. اینکه بدن تا چه اندازه می تواند این ماده معدنی را به شکل مکمل جذب کند به کیفیت محصول بستگی دارد. بنا به نظر سازمان بهداشت جهانی، جذب مکمل هایی که در آب حل می شوند، در روده بهتر است.

تاثیرات منیزیم بر جنین

تحقیقات نشان می دهد که جذب منیزیم در بارداری تاثیر مثبتی بر سلامت جنین دارد. این مکمل گردش خون جنین را بهتر می نماید و مادرانی که در طول بارداری منیزیم مصرف می نمایند، کودکان آن ها بعد از به دنیا آمدن خواب بهتری خواهند داشت.

عوارض مصرف بیش از حد منیزیم در بارداری

مصرف بیش از حد منیزیم می تواند در برخی زنان منجر به تحریک روده شود. این امر منجر به اسهال، گرفتگی عضلات شکمی و بی اشتهایی نیز می شود. اگر اسهال درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن آب بدن شود که در طول بارداری مسئله مهمی می باشد. اگر با مصرف مکمل منیزیم، بیش از دو الی سه روز به اسهال مبتلا شدید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف بیش از حد منیزیم می تواند منجر به ناراحتی معده شود؛ مانند حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ. همچنین، مکمل های منیزیم می توانند با برخی دیگر از داروها واکنش نشان دهند. اگر فشار خون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، قبل از مصرف مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی سرشار از منیزیم

 

مواد غذایی منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که افراد زیادی به کمبود آن مبتلا هستند. خوشبختانه غذاهای حاوی منیزیم و خوشمزه زیادی وجود دارد که نیاز بدن به منیزیم را رفع می‌نمایند. از داشتن یک رژیم غذایی متعادل اطمینان حاصل کنید و برای حفظ سلامت و رضایت بدن، مواد غذایی حاوی منیزیم را در رژیم غذایی خود جای دهید. در ادامه با چند ماده غذایی سرشار از منیزیم آشنا می شویم:

شکلات تلخ

شکلات تلخ را می‌توان یکی از خوراکی‌های محبوب و در عین حال سالم به شمار آورد. هر اونس (۲۸ گرم) شکلات تلخ حاوی ۶۴ میلی گرم منیزیم است، این میزان معادل ۱۶ درصد از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم می باشد. شکلات تلخ همچنین درصد بالایی از آهن، مس و منگنز دارد و حاوی فیبر پروبیوتیک است که فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد.

آووکادو

آووکادو میوه فوق العاده مغذی و یک منبع خوشمزه حاوی منیزیم است. یک آووکادو متوسط دارای ۵۸ میلی گرم منیزیم است که معادل ۱۵ درصد از مقدار مورد نیاز بدن می باشد.

آجیل

انواع آجیل از جمله بادام، بادام هندی و آجیل برزیلی سرشار از منیزیم هستند. به عنوان مثال یک اونس (۲۸ گرم) بادام هندی حاوی ۸۲ گرم منیزیم و یا ۲۰ درصد از مقدار مورد نیاز بدن است. بیشتر آجیل‌ها منبع غنی از فیبر و چربی‌های تک غیر اشباع هستند و مطالعات بسیاری نشان دادند که آجیل‌ قند خون و میزان کلسترول افراد مبتلا به دیابت را بهبود می بخشند.

حبوبات

حبوبات یک خانواده متشکل از گیاهان مغذی از قبیل عدس، لوبیا، نخود فرنگی، نخود و سویا می‌باشند. حبوبات سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله منیزیم هستند. به عنوان مثال، یک فنجان لوبیا سیاه حاوی ۱۲۰ میلی گرم منیزیم است که در واقع ۳۰ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را به خود اختصاص می دهد.

دانه‌ها

دانه ها بسیار سالم و مغذی هستند. بسیاری از آن‌ها از جمله دانه کدو تنبل و آفتابگردان مقدار زیادی منیزیم دارند. دانه کدو تنبل یکی از منابع شگفت انگیز منیزیم است؛ هر سهم یک اونسی (۲۸ گرم) دانه کدو تنبل ۱۵۰ میلی گرم منیزیم دارد. این میزان معادل ۳۷ درصد از مقدار توصیه شده روزانه است.

برخی از ماهی های چرب

ماهی ها به ویژه ماهی های چرب بسیار مغذی و سالم هستند. بسیاری از انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سالمون، خالمخالی و هالیبوت سرشار از منیزیم می باشند. نصف فیله (۱۷۸ گرم) ماهی سالمون ۵۳ میلی گرم منیزیم دارد که معادل ۱۳ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن است. این مقدار همچنین حاوی ۳۹ گرم پروتئین با کیفیت نیز می‌باشد. به علاوه ماهی‌ها دارای پتاسیم، سلنیوم، ویتامین های گروه ب و دیگر مواد مغذی هستند.

موز

موز در گروه محبوب ترین میوه های جهان قرار دارد. موز به عنوان یکی از منابع غنی پتاسیم شناخته شده که فشار خون را کاهش می دهد و همچنین مصرف آن با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، ارتباط مستقیم دارد. اما باید گفت که موز سرشار از منیزیم نیز می‌باشد. یک موز بزرگ ۳۷ میلی گرم یا ۹ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه منیزیم را تأمین می‌کند.

سخن پایانی

در طول بارداری نیاز بدن نسبت به مینرال ها افزایش می یابد. یکی از این مواد معدنی منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی مهم است که افراد زیادی به کمبود آن مبتلا هستند و کمبود آن عوارض زیادی به همراه دارد. میزان مورد نیاز مکمل منیزیم به سن و جنسیت فرد، بستگی دارد. مصرف این مکمل در بارداری فواید زیادی بر روی جنین و مادر دارد؛ اما اگر مادر دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، تیروئید و… می باشد، حتما باید در این زمینه با پزشک خود صحبت نماید.

خرید یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب همواره دغدغه اکثر مردم است. شما عزیزان می توانید جهت کسب آگاهی بیشتر از انواع مکمل های حاوی منیزیم به سایت داروخانه آنلاین فارماکالا مراجعه نمایید و پس از اطمینان از مورد اعتماد بودن محصولات بدون احتیاج به مراجعه حضوری، خرید آسانی را با ما تجربه نمایید.

منبع: داروخانه آنلاین فارماکالا

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *