در نیمه پایانی سال 99 چه اتفاقی برای قیمت خودرو خواهد افتاد؟

از ابتدای سال 99 بازار خودرو شرایط نابسامانی را از سر گذرنده است. قیمت‌ها به طور نا معقولی از ابتدای سال افزایش پیدا کردند و هیچ کس نمی‌توانست پایانی برای این افزایش قیمت‌ها متصور شود. همین موضوع بازار دلالان و سود جویان را گرم کرد. بسیاری از افراد که توانایی مالی بالاتری داشتند، اقدام به خرید خودرو و احتکار آن کردند. همین موضوع باعث به هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا شد. با شروع پاییز 99 ورق برگشت و با کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها به طور نسبی کاهش پیدا کرد و اکنون شاهد یک ثبات قیمتی در این بازار هستیم. اما چیزی که صنعت خودرو سازی ما احتیاج دارد کاهش یا افزایش قیمت خودرو نیست. چرا که این موضوع نه به نفع تولید کنندگان خودرو است و نه خریداران و فروشندگان. به گفته‌ی کارشناسان، کشور نیازمند برقراری ثبات در این صنعت است.

قیمت خودرو در هفته‌های گذشته برخلاف ماه‌های قبل در بازار آزاد روند کاهشی به خود گرفته است. تعطیلی دوهفته‌ای نمایشگاه‌های خودرو نیز شتاب کاهش قیمت‌ها را سرعت بخشیده است. اگرچه پیش‌بینی شرایط اقتصادی کشور و تحلیل بازار‌های مختلف ازجمله خودرو پس از نوسان نرخ ارز و رکود اقتصادی ناشی از کرونا از کنترل خارج‌شده است اما در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت‌ خودرو، پس از ماه‌ها انتظار شاهد زمستان گرمی در بازار خودرو خواهیم بود.

چرا نظرات کارشناسی بر خلاف نظر عموم است؟

این تصور که با کاهش قیمت خودروها، شرایط بازار بهبود پیدا می‌کند، از دید بسیاری از کارشناسان کاملا رد شده است. چرا که هر چقدر هم قیمت خودرو کم شود، باز هم بسیاری از متقاضیان خرید خودرو در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. بسیاری از فروشندگان هم برای جلوگیری از ضرر بیشتر، سعی دارند خودروهای خود را سریع‌تر بفروشند. تا زمانی که چنین اندیشه‌ای در میان افراد وجود داشته باشد، عملا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و بازار در رکود عمیقی فرو می‌رود.

دریک اقتصاد سالم قیمت‌ها ثابت نگه داشته می‌شوند تا خریداران و فروشندگان سود ببرند. کاهش یا افزایش قیمت‌ها شدیدا به پیکره‌ی اقتصاد یک کشور آسیب می‌رساند. پدیده‌ی رکود در بازار این روزهای خودرو کاملا مشخص است. چرا که از ابتدای زمستان 99 با وجود کاهش چشمگیر قیمت روز خودرو، اوضاع بازار بهبودی پیدا نکرده است.

در پایان سال 99 قیمت‌ خودرو چگونه خواهد بود؟

دخالت شورای رقابت در بازار خودرو و تغییر سیاست‌های قیمت‌گذاری، باعث شده است که خودرو سازان فکر افزایش بی رویه‌ی قیمت‌ها را از سر خود بیرون کنند. در شرایط فعلی بازار، میزان تاثیر مواد اولیه و قیمت ارز بر قیمت نهایی خودرو باعث می‌شود که در سه ماهه پایانی سال 99 شرایط پایدارتری برای قیمت‌ها ایجاد شده و خریداران بیشتری برای خرید خودروهای صفر و دست دوم اقدام کنند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات دولت و خوردوسازان برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا تا پایان امسال به نتیجه برسد. این دسته از کارشناسان معتقدند که  شیب کاهشی قیمت روز خودروها همچنان ادامه دار خواهد بود. روندی که در نتیجه آن احتمالا شرایط بازار به ثبات می‌رسد و خریداران واقعی بار دیگر به بازار برمی‌گردند. به خصوص که با ایجاد رکود در بازار دلالان و سودجویان کم کم از بازار خارج شده و به سمت بازارهای دیگری رفته‌اند. احتمالا تاثیر خروج این افراد از بازار بیش از دیگر سیاست‌های دولت و نهادهای ناظر خواهد بود.

آیا رکود بازار در نیمه پایانی سال 99 نیز ادامه دار خواهد بود؟

شیب صعودی قیمتها در ابتدای سال 99 باعث شد که بسیاری از دلالان و واسطه گران، از این فرصت سوء استفاده کنند و بازار خرید و فروش خودرو را پر رونق نگه دارند. اما با ورود به فصل پاییز، همه چیز تغییر کرد. کاهش نرخ دلار و و افتادن خودروها در یک شیب نزولی قیمت، باعث شد بسیاری از دلالان از این بازار خارج شوند. با این‌که خودرو سازان سعی دارند با افزایش ظرفیت تولید، به تعهدات خود عمل کنند اما عدم پرداخت معوقات خودروسازان، باعث شد که مردم اعتماد خود را نسبت به این صنعت از دست بدهند. خودروسازان نیز نمی‌دانند چگونه باید بدهی‌های خود را پرداخت کرده و قطعات موردنیاز برای ساخت خودروها را  فراهم کنند.

باید توجه داشت که افزایش ظرفیت تولید، به تنهایی نمی‌تواند بازار را از رکود خارج کند. چیزی که صنعت خودرو سازی ما به آن نیاز دارد، رسیدن به ثبات قیمت است. فروشندگان باید بدانند که خودرویی که فروخته‌اند، فردا با قیمت بالاتری نمی‌خرند. خریداران هم باید مطمئن شوند چیزی که امروز می‌خرند فردا ارزان‌تر نمی‌شود و مجبور نیستند با قیمت پایین‌تری خودروی خود را بفروشند.

موضوع دیگری که باعث می‌شود خریداران با وجود قیمت کمتر اقدامی برای خرید انجام ندهند، تحویل‌های دیرموقع خودروسازان به نام تحویل فوری است. بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند خرید خود را از کارخانه انجام ندهند و خودروهای تولید شده توسط خودروسازان روی دست آن‌ها باقی بماند. زیرا خریداران باید در صف‌های طولانی قرعه کشی باقی بمانند و در صورتی که خودرویی برنده شوند باید هزینه آن را اکنون بپردازند و سه ماه بعد منتظر دریافت خودروی خود بمانند.

کلام آخر

گروهی کارشناسان و تحلیلگران، آینده‌ی خوبی را برای بازار خودرو تا انهای امسال متصور هستند. آن‌ها به ثبات قیمت‌ها بسیار امیدوار بوده و معتقدند تا پایان امسال بسیاری از خریداران و فروشندگان واقعی، می‌توانند معاملات خود را با خیال راحت و بدون نگرانی از کاهش یا افزایش قیمت‌ها انجام دهند. اما دسته دوم از کارشناسان بر این باورند که شرایط بازار چندان هم خوب نیست و دلالان خاموش اکنون در حال آماده سازی شرایط برای شروع دوباره روند افزایشی قیمت‌ها هستند. با این حال تعداد کارشناسی که بر ثبات نهایی بازار اتفاق نظر دارند بیشتر از کارشناسانی است که با دید نا امیدانه‌ای به شرایط آینده‌ی بازار می‌نگرند.

منبع: نسیم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *