امروز: شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
یک متخصص تغذیه مطرح کرد:

متخصص تغذیه  گفت: ترجیحاً بهتر است بین افطار و شام یک‌فاصله نیم‌ساعته وجود داشته باشد تا از پرخوری و زیاده‌روی بی‌رویه جلوگیری شود.

کد خبر: ۶۷۶۹
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸

به گزارش هیجار و به نقل از خبرافلاک، دکتر مهناز مردانی؛متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گفت: اگر در ماه مبارک رمضان از یک برنامه غذایی مناسب،متعادل و درواقع متنوع استفاده کنیم در کنار بهره‌برداری‌های معنوی از این ماه مبارک می‌توانیم کمک شایانی هم به‌سلامت جسممان داشته باشیم.

وی افزود:با توجه به این‌که در فصل گرم سال هستیم و روزه‌داران عزیز زمانی حدود 17ساعت از خوردن و آشامیدن امساک می‌کنند توصیه‌هایی  به نظر می‌رسد تا عزیزان در طول این 17 ساعت کمتر احساس ضعف، خستگی،گرسنگی و تشنگی داشته باشند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: وعده افطاری باید به‌گونه‌ای باشد که هم حس کاهش شدید قند خون سرکوب شود و هم خشکی و کم‌آبی بدن تا حدودی جبران شود و دستگاه گوارش برای دریافت مواد غذایی آمادگی پیدا کند.  

توصیه های ماه رمضانی

مردانی گفت: یک لیوان شیر کم‌چرب گرم یا یک لیوان آب جوش و یا یک استکان چای کم‌رنگ که گرم باشد بهترین افطاری است که توصیه می‌شود صرف شود چون این مایعات دستگاه گوارش را برای این‌که وعده غذایی بعدی را بهتر دریافت کنیم آماده می‌کند و در کنار این مایعات می‌توان از چند دانه خرما، کشمش یا ممیز استفاده کرد.

وی با اشاره به کاهش شدید قند خون در طول روزه‌داری، افزود: بهترین چیزی که می‌تواند کاهش قند خون را به‌تدریج جبران کند و به‌آرامی به حالت نرمال برگرداند قندهای طبیعی است که در انواع میوه‌های خشک مثل خرما ،کشمش و انجیر وجود دارد و توصیه می‌شود که بیش‌تر از این‌ها استفاده شود  و در کنار آن مصرف یک‌کاسه فرنی کم شیرین ، سوپ یا چند لقمه نان ، پنیر و گردو  و یا نان، پنیر و سبزی توصیه می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: نکته قابل‌توجه دیگر این‌که اگر روزه‌دار جزء روزه اولی‌ها نیست ترجیحاً بهتر است بین افطار و شام یک‌فاصله نیم‌ساعته وجود داشته باشد تا از پرخوری و زیاده‌روی  بی‌رویه جلوگیری شود.

مردانی گفت:در وعده شام حتماً سفارش می‌شود که از همه گروه‌های  اصلی غذایی مثل گروه نان و غلات استفاده شود که این ممکن است به  شکل برنج ،ماکارونی و یا نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک  و بربری باشد.

 وی ادامه داد: در کنار آن می‌توان از  مواد پروتئینی کم‌چرب که قاعدتاً که پخته‌شده ،آب پز شده و یا  کباب شده هستند مثل مرغ، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی استفاده شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌کرده به‌شدت پرهیز شود چون هم هضم آن سنگین هست و هم  آب زیادی می‌طلبد که متابولیزه شوند و درنتیجه تشنگی  را به دنبال دارند.

تغذیه در رمضان

مردانی عنوان کرد: در کنارغذای شام  حتماً یک‌کاسه سالاد بدون سس یا این‌یک سبزی‌خوردن  در کنارغذا میل شود که هم فیبر مناسب  را به بدن  می‌رساند از و بروز یبوست در ماه مبارک رمضان جلوگیری  می‌کند و همچنین به دلیل این‌که انواع سبزی‌ها سرشار از آب هستند بخشی از آب بدن را هم تأمین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی بودن ساعات روزه‌داری  توصیه می‌شود از وعده افطار تا وعده سحری به‌تدریج هر نیم ساعت یک‌بار آب مصرف شود و  بهترین نوشیدنی که توصیه می‌شود آب آشامیدنی سالم است و درکنارآن آب‌میوه‌های خانگی و کسانی هم که عادت به خوردن چای دارند از چای کم‌رنگ  استفاده کنند و همراه با چای از خرما ،شمش و یا انجیر خشک تناول کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از خوردن بیش‌ازحد شیرینی‌ها ساده مثل زولبیا و بامیه  پرهیز شود  چون به یکباره قند خون را بالا می‌برد و این افزایش بی‌رویه قند خون منجر به  ترشح زیادی انسولین می‌شود و این انسولین قند را سریع مورد مصرف قرار می‌دهد و شخص بلافاصله دچار گرسنگی و ضعف می‌شود  و از طرف دیگر احساس تشنگی را افزایش می‌دهد.

مردانی گفت: در وعده سحری از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها بهره  گرفته شود چون ویتامین‌های زیادی دارند و هم آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارند که برای سلامت فرد خیلی مفید هستند  چون‌که 90درصد بافت این‌ها را آب تشکیل می‌دهد و در طول روز نیاز به آب را در شخص روزه‌دار تأمین می‌کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در این ماه مبارک رمضان علاوه بر بهره‌مندی از آثار روحی و معنوی  بتوانیم به‌سلامت جسم خود با استفاده از یک برنامه غذایی ساده متعادل  و متنوع کمک کنیم.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: